2011. augusztus 14., vasárnap

Kirándulás Sjælland szigetén

Dánia a Jylland-félszigeten és több mint 400 szigeten helyezkedik el, melyek közül a legnagyobb Sjælland, ahol Koppenhága is található. Szombaton felkerekedtunk néhány barátommal a dán nyelviskolából, hogy autóval bejárjuk a szigetet. Mind a hárman Ausztriából jöttek: Michaela és Katarina valami safety in the food chain nevű szakra járnak Bécsben (ne kérdezze senki, hogy ez micsoda, mert fogalmam nincs...), Benedikt pedig informatikus.
Első állomásunk Roskilde volt. Úgy látszik, a városban számítottak a jövetelünkre, mert nagyon ünnepélyesen fogadtak minket :)

Roars Kilde, azaz Roar király forrása, ezt jelenti  város neve, amely sok éven keresztül volt Dánia fővárosa, míg végül azt valószínűleg kikötője miatt Koppenhágába helyezték át. Három dolog tette híressé a várost: a dóm, a viking hajók múzeuma és az 1970 óta évente megrendezett rockfesztivál. A kereszténység felvételével Roskilde püspöki székhely lett, templomokat és kolostorokat emeltek. 1170-ben épült fel Dánia és egész Skandinávia legnagyobb temploma, a roskildei dóm, ami 1412 óta minden dán uralkodó végső nyughelye .

A kikötőbe érve láthattunk néhány viking hajót is. Van lehetőség viking hajóben evezni és vitorlázni is, de sajnos mire odaértünk, pont elindult egy csoport, így erről lemaradtunk. Azért lehet, hogy még vissza fogunk ide jönni egyszer :)

Következő célpontunk Hillerød volt. A város fénypontja a Frederiksborg kastély. A XVI. és XVII. században vette kezdetét a kastély bővítése, díszítése, így alakult át a kezdetben kis vidéki rezidencia pompás palotáva. De már száz évvel később az uralkodók megunták a kastélyt, idejüket inkább más vidéki városokban töltötték, így adva át Frederiksborgot az enyészetnek. 1859-ben egy nagy tűzvész csaknem teljesen a földdel tette egyenlővé, ekkor az egész nemzet pénzgyüjtési akcióba kezdett, hogy ujjáépítsék. Ma újra régi fényében ragyog.

A kastély egy kis tavacska partján fekszik, amit egy gyönyörű barokk kert vesz körül. A romantikus helyszinen gyakran tartanak esküvőket vagy készülnek fényképek az újdonsült házasokról. Mikor mi ott voltunk, akkor is két házaspárról készültek fotók épppen.

Hazafelé jövet a tengerpart felé tettünk egy kis kitérőt. A part olyan volt, mint ahogyan az ember az északi tengert elképzeli: hófehér homok, füvek, cserjék nőnek a tengerparton, az ég színe a kék ezer féle árnyalatában játszik (naná, hogy megint be volt borulva, csoda, hogy nem esett!). Nyáron különösen szép a tengerparti föveny a rózsaszín és piros szirmokat bontogató virágok, és a bogyós gyümölcsök miatt.